Ambulante begeleiding
Om Eritrese nieuwkomers succesvol te begeleiden en te ondersteunen met het vergroten van hun zelfredzaamheid, vergt een intensieve begeleiding (op maat) en veel geduld! De meeste Eritreeërs zijn afkomstig van het platteland waar alles informeel wordt geregeld en gebaseerd is op relaties en sociale wederkerigheid. Het overgrote deel is laagopgeleid, spreekt geen Engels en hebben geen afgeronde opleiding.
Mijn werkwijze stem ik dan ook af op de doelgroep. Ik maak contact op een manier die zij gewend zijn vanuit hun eigen cultuur. Ook spreek ik de taal Tigrinya die zij begrijpen. Hierdoor ben ik in staat om bruggen te bouwen, om efficiënt en effectief te werken en bied ik daarnaast een luisterend oor. Hiermee onderscheid ik mij van andere (cultuursensitieve) zorginstellingen die geen affiniteit hebben met de doelgroep.
Alle leefgebieden van de cliënt wordt in kaart gebracht. Om er achter te komen wat nog de nodige aandacht vraagt en aan gewerkt moet worden. Om de begeleiding te kunnen faciliteren, werk ik met het bekende 8-fasenmodel.De voortgangen worden bij gehouden in een cliëntvolgsysteem. De insteek van de begeleiding is dat de hulpvraag van de cliënt gedurende het traject centraal staat. Indien nodig zal ik de cliënt helpen om de hulpvraag verder te verduidelijken en deze létterlijk te vertalen naar concrete doelen. Uitgangspunt van de begeleiding is; dat we uitgaan van de kwaliteiten en mogelijkheden, het bieden van gerichte begeleiding en leggen de nadruk op positieve ervaringen.
De begeleiding kan bijvoorbeeld bestaan uit:
- Begeleiden naar zelfstandigheid/zelfredzaamheid
- Dag- en weekstructuur aanbrengen
- Netwerk opbouwen en onderhouden
- Financiële zaken op orde brengen
- Huishoudelijke taken op orde krijgen
- Ondersteuning bieden bij het zoeken naar werk/dagbesteding/scholing
- Het bieden van (lichte) taalondersteuning
- Ondersteunen bij diverse contacten met familie, buurt, zorgaanbieders etc.
Ik richt me op de verschillende leefgebieden. Omdat ik geloof dat een integrale aanpak verhoogt op de kwaliteit van leven!
Hoe werkt het?
Aanmelding
Wanneer ik een aanmelding heb ontvangen middels het contactformulier, neem ik doorgaans binnen enkele werkdagen contact op met de aanmelder. Om eventueel vragen te verduidelijken, te beantwoorden en de hulpvraag verder te inventariseren. Mocht uit het eerste contact blijken dat de hulpvraag aansluit bij het zorgaanbod, plannen we gelijk een vrijblijvend gesprek met de aanmelder. Tijdens dit gesprek kunnen we nader kennismaken, beoordelen of ons aanbod aansluit op de behoeften en de duur & intensiviteit van de begeleiding bepalen.
Vergoeding
Gemeenten hebben speciaal voor de maatschappelijke begeleiding voor statushouders een extra vergoeding ontvangen. Hier kan een beroep op worden gedaan. Het is elders ook mogelijk om in aanmerking te komen voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Indien je hier vragen over hebt, kun je mij gerust mailen.
Geen wachtlijst
In principe kent Leer en Integreer geen wachtlijst. Vaak kan al binnen 1-2 weken gestart worden met de begeleiding!
Voor wie?
Om de begeleiding te kunnen ontvangen, moet je rechtmatig in Nederland verblijven. Dat is het geval als je Nederlander bent. Ben je geen Nederlander, dan kun je tóch recht hebben op voorzieningen als je:
- een verblijfsvergunning hebt voor bepaalde of onbepaalde tijd op asielgronden
- een reguliere verblijfsvergunning hebt voor onbepaalde tijd
- een reguliere verblijfsvergunning hebt voor bepaalde tijd
Maak jouw eigen website met JouwWeb